Roditelji Zanimljivosti 16. lipnja 2023.

Znanstvenici potvrdili: Evo što nasljeđujemo od očeva, a što od majki?

Foto: Freepik
klokanica postala miss7mama.24sata.hr

Obično se kaže da su žene mudrije, pa tako svoju pamet nasljeđujete od majčinih gena, dok možete kriviti svog oca ako se malo udebljate, ali i zahvaliti mu ako uđete u pubertet ranije od školskih prijatelja

Imaš li špičasti nos na mamu? Možda si naslijedila tatinu naviku da kihne i oči mu suze svaki puta kad pogleda u sunce, ili se pitaš otkud tvoje dijete ima kovrčavu kosu s crvenim tonom, a da ne znaš od koga je u obitelji mogao naslijediti? Pitanja su jednostavna, ali odgovori baš i ne, jer je način na koji se neke naše osobine prenose genetskim putem vrlo složen, kaže genetičarka Dawn Allain, direktorica Medicinskog centra na Sveučilištu Ohio.

"Gotovo je nemoguće s potpunom preciznošću utvrditi od koga ste naslijedili neku osobinu, jer su mnoge osobine zapravo kombinacija različitih gena obaju roditelja. Osim toga, postoji i snažan utjecaj okoliša. Samo to što imate određenu genetsku sklonost ne znači da ćete to i naslijediti", pojašnjava. Povrh svega, postoje i neke osobine za koje kaže da su nasljedne, a nemaju veze s naslijeđem, dodaje.

| Author: Pexsels/Nataliya Vaitkevich Foto: Pexsels/Nataliya Vaitkevich

Kako nasljeđujemo osobine?

Zabavno je pozabaviti se ovim pitanjima, pa čak i kad ne postoje decidirani odgovori, genetika u nekim slučajevima može odrediti što ste naslijedili od oca, a što od majke. Dobro je znati neke osnovne stvari.

"Postoje tri glavna načina na koje možete naslijediti osobine svojih roditelja", pojašnjava Allain. Prvo je putem dominantnog gena: ako naslijedite dominantni gen, razvit ćete tu osobinu. Na primjer, uzmite boju očiju. Ako bilo koji od roditelja ima smeđe oči, vjerojatno ćete imati smeđe oči, jer je to dominantna osobina. Drugo je putem recesivnog gena.

Oba roditelja moraju imati recesivni gen da biste imali tu osobinu. Na primjer, ako imate plave oči, tada oba roditelja moraju nositi gen za plave oči, čak i ako njihova boja očiju nije plava. Konačno, postoje X-povezane osobine koje se nalaze samo na X kromosomu i prenose se preko majke. Ovo su čudne osobine za koje niste znali da ih mogu naslijediti - dodaje genetičarka.

Kako to da roditelji sa smeđim očima mogu imati plavooku djecu?

Međutim, postoje osobine za koje možda ne znate od koga potječu. Znanost ima neke dogovore.

Majčina mudrost

Radi se o inteligenciji. Obično se kaže da su žene mudrije i, iako to može biti istina ili ne, činjenica je da svoju pamet nasljeđujete od majčinih gena.

| Author: Freepik Foto: Freepik ; 'Razgovaranje' roditelja s bebom pridonosi razvoju strukture djetetova mozga

Metabolizam

Prema studiji objavljenoj u časopisu Nature Communications, sposobnost mršavljenja i održavanja zdravog metabolizma dolazi također od majke.

Kilogram viška...

Međutim, ista ta studija otkriva da možete kriviti svog oca ako se malo udebljate. Iako, naravno, sve ovisi o drugim čimbenicima kao što su način na koji se hranite i vaš stil života.

Pubertet

Genetika oba roditelja ima ulogu u pubertetu, no studija koju je objavio New England Journal of Medicine ukazuje na to da morate zahvaliti ocu ako uđete u pubertet ranije od ostatka vaših školskih kolega.

Obiteljska anamneza

Obiteljska anamneza je važna kako biste znali hoćete li kasnije u životu imati demenciju, osobito majčina obitelj.

Rizici od Alzheimerove bolesti

Prema studiji objavljenoj u Biological Psychiatry, genetski rizici povezani s Alzheimerovom bolešću prvenstveno dolaze od majke.

Plodnost dolazi od oca

Vjerovali ili ne, na plodnost žene može utjecati gen naslijeđen od oca.

| Author: Pexels Foto: Pexels

Genetska disfunkcija

U studiji, objavljenoj u Scienceu, genetska disfunkcija koju prenosi otac mogla bi utjecati na jajne stanice žene, čineći je neplodnom.

Fokus

Ako imate problema s koncentracijom, majka bi mogla biti kriva.

Serotonin

Ako je vaša majka imala niže razine serotonina, veća je vjerojatnost da ćete razviti poremećaje povezane s nedostatkom pažnje, prema studiji objavljenoj u JAMA Psychiatry.

Šanse nisu baš 50/50

Naravno, vaš spol je definiran vašim genima, ali obitelj vašeg oca mogla bi igrati ulogu u tome.

Braća i sestre

Studija objavljena u Evolutionary Biology pokazuje da ako muškarac ima više braće ili više sestara, to može utjecati na djecu koju će on imati.

Dlake

Istraživanje provedeno za studiju koju je objavio PLoS Genetics pokazalo je da bi opadanje kose moglo biti rezultat oba roditelja.

Možda te zanima... 12 stvari za koje nisi znala da djeca nasljeđuju od očeva Roditelji

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.