Školarci Škola 05. ožujka 2024.

Sve veći trend odgode upisa djece u osnovnu školu - nedostaju im emocionalna i socijalna zrelost te jezične vještine

Foto: Freepik
klokanica postala miss7mama.24sata.hr

Dolaskom proljeća za djecu predškolce, ali i njihove roditelje, dolaze inovi izazovi–priprema za upis u prvi razred osnovne škole. I dok se dio roditelja veseli novom velikom koraku njihovih mališana, drugi dio njih suočava se s mogućom odgodom upisa u prvi razred.

Polazak djeteta u prvi razred osnovne škole predstavlja važan događaj za svaku obitelj. To je ne samo veliki korak za budućeg prvašića, već i važna prekretnica koja označava potvrdu truda, pažnje i ljubavi uloženih u odgoj djeteta. Prilagodba na nove zahtjeve, poput sjedenja na jednom mjestu, praćenja aktivnosti jedan cijeli školski sat i poštivanja školskih pravila, zahtijeva od djeteta različite vještine i sposobnosti. Svi ovi zahtjevi podrazumijevaju određeni stupanj zrelosti sposobnosti i vještina koja su potrebna za savladavanje školskih obveza stoga je je važno utvrditi jer li dijete spremno za polazak u školu.

Da bi se dijete uspješno prilagodilo zahtjevima prvog razreda, osim što treba imati razvijene intelektualne sposobnosti poput pamćenja, logičkog razmišljanja i koncentracije, bitno je da posjeduje i određene vještine te socio-emocionalnu zrelost. Kronološka dob nije uvijek pouzdan pokazatelj spremnosti djeteta za školu, stoga je važno da dijete dostigne optimalan stupanj razvijenosti različitih aspekata prije nego što krene s formalnim obrazovanjem.

U posljednjih je nekoliko godina primijećen značajan porast broja djece koja dobivaju odgodu upisa u osnovnu školu. Prema podacima Ministarstva obrazovanja, taj se broj povećao za 15% u protekle dvije godine. Ovaj trend izaziva ne samo znatiželju, već i ozbiljnu zabrinutost među roditeljima, odgojiteljima i stručnjacima u području obrazovanja.

Što stoji iza ovog fenomena i kako možemo zajedno djelovati kako bismo ga spriječili? 

Glavni razlozi odgode upisa u osnovu školu uključuju psihofizičku nezrelost djece, nedostatak jezičnih vještina te nedovoljnu socijalnu i emocionalnu zrelost. Djeca koja dobiju odgodu upisa u školu često pokazuju i izazove u grafomotoričkim vještinama, jezičnom razumijevanju, smanjenom opsegu vokabulara te socijalizaciji s vršnjacima. Ova odgoda često proizlazi iz nedostatka pripreme ili podrške u predškolskim programima.

Osim psihofizičke nezrelosti, nedostatka jezičnih vještina i socijalne i emocionalne zrelosti, postoji nekoliko drugih razloga za odgodu upisa djece u osnovnu školu. To uključuje promjene u obiteljskim dinamikama poput razvoda ili selidbe, koje mogu uzrokovati stres i nesigurnost kod djece. Nadalje, odgoda se ponekad može dogoditi zbog razvojnih izazova poput kašnjenja u razvoju ili zdravstvenih problema koji zahtijevaju dodatno vrijeme prije nego što dijete bude spremno za školu. 

Kako bismo spriječili odgode upisa djece u osnovnu školu u budućnosti, potrebno je djelovati na više razina. Ključno je osigurati rane preglede i procjene djece već u predškolskoj dobi. Redoviti pregledi omogućuju ranu identifikaciju eventualnih razvojnih ili zdravstvenih izazova koji bi mogli utjecati na spremnost djeteta za školu. Pravovremena intervencija može prilagoditi podršku potrebnu kako bi se izbjegle kasnije odgode.

Važno je također osigurati i pristup kvalitetnim predškolskim programima. Ti programi trebaju naglasak staviti na cjelovit razvoj djeteta, uključujući razvoj jezičnih vještina, socijalne interakcije i emocionalne stabilnosti. Kvalitetni predškolski programi pružaju djetetu osnovu potrebnu za uspješan polazak u školu.

 | Author: Goran Stanzl/PIXSELL Foto: Goran Stanzl/PIXSELL

Rana intervencija i podrška igraju ključnu ulogu u sprječavanju odgode upisa

Pružanje rane intervencije i podrške djeci koja pokazuju znakove zaostajanja u razvoju može spriječiti daljnje probleme i potrebu za odgodom upisa. To uključuje individualizirane programe podrške, terapije i rad s obitelji kako bi se osiguralo optimalno okruženje za razvoj djeteta.

Nadalje, kontinuirana suradnja između obitelji, predškolske ustanove, škole i stručnjaka od ključne je važnosti. Uspostavljanje sustava kontinuirane suradnje omogućuje praćenje napretka djeteta kroz različite faze razvoja i prilagodbu podrške prema potrebama. Redovite konzultacije, praćenje napretka djeteta i prilagodba podrške osiguravaju optimalan razvoj i spremnost djeteta za polazak u školu.

U zaključku, važno je istaknuti da odgoda upisa djece u prvi razred osnovne škole zahtijeva duboko razumijevanje i podršku. Ovaj proces može biti izazovan za obitelji, ali i za samu djecu koja se suočavaju s različitim preprekama na putu prema školskom uspjehu. Razlozi za odgodu mogu biti raznoliki i često su povezani s individualnim potrebama i osobnim izazovima svakog djeteta.

Ključno je osigurati da svako dijete ima priliku započeti svoje školovanje s čvrstim temeljima i osjećajem sigurnosti. To se postiže kroz pažljivu procjenu djetetove spremnosti, podršku obitelji, educirane stručnjake i suradnju sa predškolskim ustanovama i školom. Važno je pružiti djetetu podršku u cjelokupnom razvoju vještina i znanja te potaknuti njihov emocionalni i socijalni razvoj.

Kroz ove zajedničke napore, možemo osigurati da svako dijete kroči u svoje školske dane s osjećajem samopouzdanja, entuzijazma i spremnosti za sve što ih čeka. Ovo je važan korak u njihovom životu, i uz podršku obitelji, škole i zajednice, svako dijete ima priliku ostvariti svoj puni potencijal i postići uspjeh.

Možda te zanima... Kasniji polazak u školu ima svoje prednosti u odrasloj dobi? Školarci

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.